Go to Top

SPYriisi 2017 – Suomen parkour ry:n harjoitusmatka Pariisiin

Vuoden 2017 Suomen Parkour ry:n harjoitusmatka tehtiin parkourin syntysijoille Pariisiin ja sen lähialueisiin. Matkamme aikana kuljimme ja harjoittelimme Lisses’ssä, Courcouronnes’ssa sekä Évryssä. Näiden pienten paikkojen spotit tunnetaan erityisesti parkourin julkisuuteen tuoneen Yamakasi-ryhmän videoista. Ehdimme myös vierailla Pariisin keskustan spoteilla, kuten Olympiades’issa ja La Defense’issa.

Tästä voit lukea matkamme etenemisestä. Mikäli itse aiot joskus tulevaisuudessa tehdä vastaavanlaisen pyhiinvaellusretken (jota suosittelemme lämpimästi), voi tekstin lukeminen olla antaa hyviä vinkkejä matkan suunnitteluun. Hyvin perusteelliset ohjeet löytää myös Pilgrimage -elokuvasta.

spyriisi1

Saavuimme Pariisin Charles De Gaulle’in  lentokentälle aikaisin aamulla torstaina 19. lokakuuta 2017. Lento oli aikainen, ja osa ryhmästämme ei ollut nukkunut lainkaan. Kuitenkin kun saavuimme Évry-Courcouronnes’n juna-asemalle ja näimme kuuluisan Évryn katedraalin, väsymys unohtui. Veimme matkatavarat lähellä sijaitsevaan hotelliimme ja palasimme oitis katedraalin punaisille muureille harjoittelemaan.

Siellä ollessamme tapasimme paikallisen parkouraajan ja l’Art du déplacement (ADD) ohjaajan Hugon, joka kertoi meille tulevista jameista ja Facebook-ryhmästä “Traceur qui mouv sur paris”. Kyseisen ryhmän avulla saimme myöhemmin helposti yhteyden paikallisiin parkouraajiin. Tutustuimme muutenkin Évryn juna-aseman lähellä oleviin alueisiin.

spyriisi2 spyriisi3

Perjantai päivä vietettiin Lisses’ssa ja Courcouronnesissa, josta löytyy mm. kuuluisa Dame du Lac. Aikamme järven rouvaa ihasteltuamme tutustuimme Lisses’in alueeseen. Sieltä löysimme tunnettuja Yamakasien videoilla esiintyneitä parkourspotteja.

Alueen asukkaat toivoivat, etteivät parkouraajat menisi meitä kovasti houkutelleisiin porraskäytäviin tai talojen katoille. Näinpä jatkoimme harjoittelua katetun jalankulkurampin, erilaisten muurien sekä läheisten puistojen alueella.

spyriisi4 spyriisi5

Lauantaina pääsimme paikallisen harrastajan vinkistä harjoittelemaan Yamakasi Yann Hnautran johdolla ADD Academyn järjestämään nuorten harjoitukseen Évryn katedraalilla.

Harjoitukseen kuului pitkäkestoinen neliraajaliikkuminen, juoksemista, liikkuvuuden harjoittelua sekä lopuksi tekniikkaharjoituksena katedraalin muureilla liikkumista rataa edeten omaan tahtiin.

spyriisi6 spyriisi7

Harjoituksen aikana osallistuimme myös “tape des mains” (suom. taputa käsillä) -leikkiin. Leikissä taputetaan ohjaajan johdolla rytmikkäästi sillä välin kun muutama osallistuja liikkuu esteillä. Liikkujat voivat joutua toistamaan äsken tekemänsä liikkeen, jos ohjaaja antaa muille merkin lopettaa taputtamisen. Liikkeen toistamisen aikana voi tulla ohje tehdä liike hitaammin tai vaikkapa takaperin. Liikkujat palaavat lopulta muun ryhmän luo ja valitsevat joukosta uuden liikkujan ja niin homma etenee.

spyriisi8

Yann Hnautra vastasi myös harjoittelijoiden kysymyksiin. Hänen mukaansa ADD Academy käyttää lajista sanaa l’Art du déplacement, ja vaikka heillä ei ole mitään sitä vastaan, että muualla puhutaan parkourista, he ovat päättäneet säilyttää vanhan nimen. Syitä voi olla monia, mutta ADD Academyn jäsenten puheista huomasi parkour-sanaa käyttäneen David Bellen ja Yamakasien väliset kaunat.

Sunnuntaina kävimme Pariisin puolella ja aamupäivällä kiersimme tunnettuja nähtävyyksiä kuten Eiffel-tornin sekä Riemukaaren. Turistirysien jälkeen pääsimme itse asiaan, eli parkourspoteille La Defensen kaupunginosaan joka on parkouraajien keskuudessa tunnettu runsaista spoteistaan. Paikallisten kutsumalla “Le spot marron”illa (suom. ruskealla spotilla) tapasimme paljon pariisilaisia harrastajia ja Parkour Paris -ryhmän jäseniä. Sateen yllättäessä he opastivat meidät parkkihalliin, jossa treenit jatkuivat mutta ilman sadetta.

spyriisi9

Illan tullen palasimme Évryyn hotelliimme, jossa katsoimme yhdysvaltalaisen Pilgrimage-parkour-dokumentin. Huvitukseksemme bongasimme elokuvasta saman miehen, Jean-Lucin, joka tuli keskustelemaan kanssamme Lissesissä parkourista ja asuinalueen kunnioittamisesta.

Maanantaina palasimme Pariisin keskusta-alueelle. Halusimme käydä muilla spoteilla joista olimme nähneet kuvia, mutta ensimmäinen spotti oli hetkellisesti suljettu käytöstä joten etsimme lähistöltä omin avuin muita spotteja. Saimme yhteyden edelliseltä päivältä tuttuun paikalliseen parkouraajaan nimeltä Mathieu, joka neuvoi meidät Olympiades’hen ja China Towniin josta löysimme videoista tuttuja spotteja.

Sateen taas iskiessä osa meni kiinalaiseen ravintolaan syömään ja toiset menivät viereiseen kahvilaan tapaamaan erään matkalaisen ystävää. Kahvi- ja ruokatauon jälkeen lähdimme etsimään Mathieuta ja tapasimme hänet, pari paikallista sekä meksikolaisen parkouraajan, Daneen harjoittelemassa läheisessä parkkihallissa. Harjoittelimme hallissa pitkään ja sateen hellittyä lähdimme katsomaan lisää kuuluisia spotteja ja teimme illan viimeiset hypyt.

Lähtöpäivänä tiistaina meillä oli paljon aikaa harjoitella, joten käytimme ajan hyödyksemme. Ryhmä jakaantui Lissesiin ja Evryyn. Vaikka sää oli hyvin kostea, saivat monet tehtyä isoja haasteita joita olivat koko reissun suunnitelleet ja kuumotelleet ajatuksissaan.

Treenien jälkeen haimme vielä tavarat hotellilta ja paikallinen harrastaja Levi oli seuranamme aina Evry-Courcouronnesin juna-asemalle asti. Sieltä matkasimme suoraan lentokentälle ja paluulento sujui onneksemme ilman ongelmia.

Tähän päättyy SPY:n raportti Pariisista. Nyt à bientôt – näkemiin!